Type:
Bachelor
Speciality:
022801.03.6 - Oriental Studies
Specialisation:
022801.03.6 - Iranian Studies
Qualification awarded:
Bachelor
Programme academic year:
2024/2025
Mode of study:
Full time
Language of study:
Հայերեն
1. Admission criteria/requirements
The admission of applicants is carried out in accordance with the "Regulation of admission to RA state and non-state higher educational institutions (according to the Bachelor's educational program)" approved by the Government of the Republic of Armenia.
2. Programme Objectives
· to help students form and develop theoretical knowledge of the main professional language - Persian, as well as Iranian and non-Iranian languages, Iran's history, literature, geography, ethnoreligious composition, ethnography, dialectology, modern political developments, Shia Islam,
· to prepare a specialist in a broad sense, who can work in the given profession, as well as in related professional fields.
· to prepare a specialist in a broad sense, who can work in the given profession, as well as in related professional fields.
3. Educational outcomes of the programme
Upon completion of the course, the student will be able to:
- Professional knowledge and understanding
- Սահմանել պարսկերենի պատմության բոլոր փուլերն ըստ դրանց՝ միմյանցից ունեցած հնչյունական, քերականական, բառապաշարային առանձնահատկությունների.
- Ճանաչել գրականագիտության ներածության ուսումնասիրության առարկան, ներկայացնել համաշխարհային գրականության պատմության առանձնահատկությունները.
- Լուսաբանել Իրանի և հարևան երկրների քաղաքական հարաբերությունները՝ ըստ դրանք ձևավորող համագործակցային և հակամարտածին գործոնների դասակարգման և վերլուծության.
- Ներկայացնել ժամանակակից Իրանի էթնիկ-դավանական կազմը և լեզվական քարտեզը, թյուրք-իրանական լեզվական փոխառնչակցությունների պատմական և արդի գոտիները.
- Ճանաչել Իրանի աշխարհագրական և պատմամշակութային առանձնահատկությունները, իրանալեզու ժողովուրդների հիմնախնդիրները քաղաքական պատմության և արդի գործընթացների համատեքստում.
- Ներկայացնել իրանական մշակույթի, արվեստի և կրոնների տարբեր դրսևորումները՝ ըստ էթնիկ և տարածաշրջանային առանձնահատկությունների.
- Ճանաչել իրանական լեզուների համակարգում ցանկացած իրանական լեզվի և բարբառի տեղը, ուսումնասիրվող իրանական լեզվի կամ լեզուների հնչյունական, ձևաբանական և բառապաշարային առանձնահատկությունները.
- Սահմանել «իրանական աղբյուրագիտություն» և «իրանական ձեռագրագիտություն» տերմինները՝ որպես գիտակարգային անվանումներ՝ ըստ դրանց ուսումնասիրության առարկաների և խնդիրների.
- Practical professional skills
- Տարբերակել ժամանակակից պարսից լեզվի գրական և խոսակցական ձևերի առանձնահատկությունները.
- Գնահատել հին, միջին և նոր իրանական լեզուներով ավանդված գրավոր հուշարձանների աղբյուրագիտական արժեքը.
- Տարանջատել իրանական լեզուների (քրդերեն, թաթերեն, թալիշերեն, աֆղաներեն) առանձնահատկությունները, մեկնաբանել առնվազն մեկ՝ ոչ իրանական լեզվի (արաբերեն, թուրքերեն) հնչյունական, քերականական և բառային կազմը.
- Գնահատել ուսումնասիրվող երկրի պատմության և գրականության պատմության հիմնական փուլերը՝ հին, միջին, նոր և նորագույն շրջանների պարբերացմամբ.
- Տարբերակել և վերլուծել քրդերի և թալիշների ծագումնաբանությունը, քրդական և թալիշական քաղաքական մտքի ձևավորումը և հայ-քրդական, հայ-թալիշական լեզվամշակութային ու քաղաքական փոխառնչակցությունները.
- Կիրառել ժամանակակից տեղեկատվական տեխնոլոգիաները իրանագիտության տարբեր ոլորտներում.
- Վերլուծել էթնիկ-կրոնական միջավայրի ազդեցությունն իրանական կրոնների ձևավորման գործում՝ իրանական կրոններից ավանդված ժառանգության և մերձավորարևելյան մշակութային ու հավատալիքային առանձնահատկությունների վրա դրանց ազդեցության քննության համատեքստում.
- Վերլուծել տարածաշրջանի երկրների հետ Իրանի հարաբերությունների վրա ազդող հակամարտածին և համագործակցայնամետ գործոնները՝ հնարավոր զարգացումները կանխատեսելու մեթոդաբանական համատեքստում.
- General (transferable) competences
- Ձևակերպել և լուծել մասնագիտական խնդիրներ, և կիրառել ստացած տեղեկույթը գիտական աշխատանք կատարելու համար.
- Իրականացնել մասնագիտական լեզվով աղբյուրների, արդի մշակութային և պատմաքաղաքական խնդիրների ուսումնասիրություն և վերլուծություն.
- Պատրաստել գիտական զեկուցումներ, վարել գիտական բանավեճեր, տրամադրել մասնագիտական խորհրդատվություն, կատարել թիմային աշխատանք.
- Բանավոր և գրավոր հաղորդակցվել մասնագիտական և մասնագիտությանն առնչվող հանրության տարբեր շրջանակների հետ.
4. Assessment methods
The assessment is carried out according to the 2022 "Regulation of the Organization of the Educational Process" at YSU.
Based on the workload of the courses provided by the oral educational curriculum, mode of study, and teaching method, as well as taking into account the importance of the course in the formation of the student's professional knowledge and abilities, the courses are divided into four groups according to the evaluation form:
· with the final assessment,
· without final assessment,
· without assessment of mid-term exams,
· check-ups.
The effective grade/unit of the course (educational module) is calculated as the sum of the points earned by individual assessment components: mid-term exam, current inspection, independent work, participation, and final exam. The maximum effective evaluation of one module is 20 points, and the minimum positive evaluation threshold is 10 points.
The modules of the general educational building block, including the internships, are assessed with testing. The final work is evaluated on a scale of 20 points.
Based on the workload of the courses provided by the oral educational curriculum, mode of study, and teaching method, as well as taking into account the importance of the course in the formation of the student's professional knowledge and abilities, the courses are divided into four groups according to the evaluation form:
· with the final assessment,
· without final assessment,
· without assessment of mid-term exams,
· check-ups.
The effective grade/unit of the course (educational module) is calculated as the sum of the points earned by individual assessment components: mid-term exam, current inspection, independent work, participation, and final exam. The maximum effective evaluation of one module is 20 points, and the minimum positive evaluation threshold is 10 points.
The modules of the general educational building block, including the internships, are assessed with testing. The final work is evaluated on a scale of 20 points.
5. Graduates future career opportunities
Students of the Chair of Iranian Studies become specialists who meet the requirements of the local and international market and have the opportunity to work in both the public and private sectors. Based on the demand for qualified professionals in the RA private and public sectors, graduates of the YSU "Iranian Studies" Undergraduate program can successfully use their professional skills in the staff of the RA President, the RA Ministry of Foreign Affairs, the Ministry of Defense, the Ministry of Economic Development and Investments and other ministries, the RA National Security Service, as well as in the information-analytical and external relations departments of state and non-state organizations and media, conducting political science, economic and cultural research, as well as in private companies engaged in tourism, export and import.
Some of the graduates have the opportunity to carry out scientific and educational activities in such important scientific centers of RA as the National Academy of Sciences, Matenadaran named after M. Mashtots, Yerevan State University, and other state and private universities, and research institutes.
Some of the graduates have the opportunity to carry out scientific and educational activities in such important scientific centers of RA as the National Academy of Sciences, Matenadaran named after M. Mashtots, Yerevan State University, and other state and private universities, and research institutes.
6. Resources and forms to support learning
The Chair provides printed, electronic, internet, and audio-visual materials to support learning. The Chair is equipped with electronic whiteboards, computers, projectors, and recorders as well.
The implementation of the program can become easier and more effective if there is a linguaphone audience that provides in-depth study of foreign languages.
The implementation of the program can become easier and more effective if there is a linguaphone audience that provides in-depth study of foreign languages.
7. Educational standards or programme benchmarks used for programme development
1. Standards implemented in the RA university system and resulting from the Bologna process, localized in Armenia, YSU strategic development plan (2016-2020).
2. RA Law on Higher and Post-Graduate Professional Education (adopted on December 14, 2004)
3. SOAS University of London, Department of languages and cultures of the Near and Middle East, BA in Persian, and..., BA in Middle Eastern Studies.
4. George-August Universität Göttingen, Iranian Studies (M.A.),
5. MGIMO, Department of Oriental Studies https://mgimo.ru/study/faculty/mo/kvost/
6. State Academic University of Humanities, Oriental Studies and African Studies (Bachelor's degree) https://gaugn.ru/ru-ru/directions/orient
7. Moscow State University after M. V. Lomonosov, Institute of Asian and African Countries.
http://www.iaas.msu.ru/index.php/ru/obrazovanie1/bakalavriat
2. RA Law on Higher and Post-Graduate Professional Education (adopted on December 14, 2004)
3. SOAS University of London, Department of languages and cultures of the Near and Middle East, BA in Persian, and..., BA in Middle Eastern Studies.
4. George-August Universität Göttingen, Iranian Studies (M.A.),
5. MGIMO, Department of Oriental Studies https://mgimo.ru/study/faculty/mo/kvost/
6. State Academic University of Humanities, Oriental Studies and African Studies (Bachelor's degree) https://gaugn.ru/ru-ru/directions/orient
7. Moscow State University after M. V. Lomonosov, Institute of Asian and African Countries.
http://www.iaas.msu.ru/index.php/ru/obrazovanie1/bakalavriat
8. Requirements for the academic staff
● Ability to make a coursework program (for language groups, a calendar plan),
● Knowledge of interactive teaching methods, and ability to use active learning techniques.
Research
● Ability to work with various scientific sources, as well as to use Internet information resources,
● Ability to lead a research group.
Communication
● Ability to communicate with the audience,
● Ability to present research results in writing,
Professional abilities
● Ability to analyze modern methods and models of the study of humanitarian thought,
● The ability to research the methodological foundations, concepts, as well as global and local issues related to the region of Iranian studies as a science that organically combines the research approaches of a number of humanitarian disciplines.
● Knowledge of the main scientific systems and scientific paradigms that make up the fields of Oriental Studies and Iranian Studies,
● Ability to analyze the general historical and cultural, ethnic, religious, and sociolinguistic historical and contemporary picture of the region,
● The ability to research the modern methodological approaches of the interdisciplinary study of the Iranian cultural area and highlight the features of regional integration processes,
● Knowledge of phonetic, morphological, and syntactic features of the Persian language (for lecturers in language courses), ability to present Armenian-Iranian linguistic relations,
● Ability to simultaneously and/or sequentially translate Persian (for lecturers in language courses),
● Ability to present and analyze the history of the ancient, middle, new, and modern periods of Iran,
● Ability to study and present Iranian literary heritage,
● Ability to present the religious-political significance of Islam.
● Knowledge of interactive teaching methods, and ability to use active learning techniques.
Research
● Ability to work with various scientific sources, as well as to use Internet information resources,
● Ability to lead a research group.
Communication
● Ability to communicate with the audience,
● Ability to present research results in writing,
Professional abilities
● Ability to analyze modern methods and models of the study of humanitarian thought,
● The ability to research the methodological foundations, concepts, as well as global and local issues related to the region of Iranian studies as a science that organically combines the research approaches of a number of humanitarian disciplines.
● Knowledge of the main scientific systems and scientific paradigms that make up the fields of Oriental Studies and Iranian Studies,
● Ability to analyze the general historical and cultural, ethnic, religious, and sociolinguistic historical and contemporary picture of the region,
● The ability to research the modern methodological approaches of the interdisciplinary study of the Iranian cultural area and highlight the features of regional integration processes,
● Knowledge of phonetic, morphological, and syntactic features of the Persian language (for lecturers in language courses), ability to present Armenian-Iranian linguistic relations,
● Ability to simultaneously and/or sequentially translate Persian (for lecturers in language courses),
● Ability to present and analyze the history of the ancient, middle, new, and modern periods of Iran,
● Ability to study and present Iranian literary heritage,
● Ability to present the religious-political significance of Islam.
9. Additional information about the programme
For several years, the RA Ministry of Defense has been ordering the training of specialists through the Iranian studies program of YSU, funding 1-3 students every year.